Hösten 2008 köpte vi den här kolonin. Sedan dess försöker vi att med olika projekt - små och stora - förändra kolonin och göra den till vår egen.
Kolonin är belägen i Lund och vi vill att det ska synas i stilen. Den stora köksträdgården har därför fått formen av en formell klosterträdgård (Lund myllrade ju av kloster under medeltiden).
På den här bloggen kan du följa våra projekt och framväxten av en lundensisk koloni.
Välkommen!

fredag 29 april 2011

Planer för helgen

Så är det då fredag och en hel helg kvar för kolonistande. Efter den senaste tidens sommarvärme har jag varit tvungen att tömma växthuset på balkongen så att inte tomatplantornas stammar skulle bli alltför trådsmala. Alla ranglisar står nu på kolonin och väntar på bättre tider.

Imorgon ska jag definitivt plantera Mariatistel och kronärtskocka. Tomaterna får nog vänta till söndag så att jag hinner skaffa ordentligt med plantjord åt dem.

Jag vill också ha tag på två rosbågar. En rosbåge ska stå som entré till vårt woodland och på den ska det klättra humle.

DSC00057

Den här lilla prydnaden fick jag av mormor i julklapp. En sådan här brunn finns mitt på torget i den by där jag tillbringat många av mina barndomssomrar – i Duhnen i Tyskland. Därför fick min brunn också heta Dorfbrunnen (bybrunnen) precis som den i Duhnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar